Guvernul adoptă miercuri un proiect de hotărâre privind înființarea societății Carpatica Feroviar S.A., o nouă entitate de stat cu rol strategic în transportul feroviar de marfă. Concret, societatea Carpatica Feroviar va prelua activitatea CFR Marfă, operator care a acumulat datorii enorme, de peste patru miliarde de lei.
Înființarea Carpatica Feroviar SA va avea obligația legală de a asigura transporturile strategice ale statului român, contrabalansându-se riscul de refuz al societăților de transport private de a executa anumite transporturi feroviare sau chiar imposibilitatea acestora de a le prelua, în situații de criză, conform notei de fundamare la înființarea noii societăți.
Amintim faptul că Executivul a aprobat, în luna iunie, capitalizarea Carpatica Feroviar S.A. cu 125.000 de lei, „societate comercială de interes strategic”, care înlocuiește falimentara CFR Marfă.
”Printr-o Hotărâre de guvern s-a alocat suma de 125.000 de lei din fondul de rezervă la dispoziţia Guvernului, care va suplimenta bugetul Ministerului Transporturilor pentru a asigura capitalizarea iniţială ca primă etapă a înfiinţării societăţii comerciale de interes strategic cu capital de stat Carpatica Feroviar S.A.
Înfiinţarea Carpatica Feroviar S.A. se va realiza în conformitate cu prevederile tratatului privind funcţionarea Uniunii Europene şi a legislaţiei concurenţiale de la nivel european şi naţional. Activitatea va veni în completarea cerinţelor pieţei de transport feroviar din ţară şi legăturile internaţionale de transport feroviar”, a declarat Mihai Constantin, purtător de cuvânt, al Guvernului, la vremea respectivă.
Carpatica Feroviar S.A. va îndeplini două funcții majore:
Carpatica Feroviar va putea participa la capitalul altor companii sau se va putea asocia cu alte entități, pe baza unor analize de rentabilitate. În plus, planul său de management va urmări digitalizarea proceselor și eficientizarea utilizării personalului și a materialului rulant.
De asemenea, Ministerul Transporturilor mai explică:
„Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2023 au relevat nevoia statului român de a se putea baza pe existența unei societăți de transport feroviar de marfă ce va putea realiza următoarele tipuri de transporturi:
Totodată, Mobilitatea Militară reprezintă un element nou introdus de către Comisia Europeană pentru perioada de programare 2021 – 2027, acesta fiind inclus și în Regulamentul privind Mecanismul pentru Interconectarea Europei 2021 – 2027 (CEF 2.0).
Societatea va avea obligația legală de a asigura transporturile strategice ale statului român, contrabalansându-se riscul de refuz al societăților de transport private de a executa anumite transporturi feroviare sau chiar imposibilitatea acestora de a le prelua, în situații de criză.
Însuși termenul de „criză” relevă urgența ce caracterizează necesitatea asigurării unor astfel de servicii de transport, care, în situația imposibilității de a le prelua sau refuzului din partea celorlalte companii private de transport, ar genera întârzieri ce pot afecta siguranța națională și a partenerilor externi”.
Înființarea Carpatica Feroviar SA se realizează în conformitate cu prevederile Tratatului privind funcționarea Uniunii Europene și a legislației concurențiale de la nivel unional și național. Statul român, prin intermediul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, a luat decizia de a înființa o nouă societate având ca obiect transport feroviar de marfă, pornind, ab initio, de la o analiză asupra pieței. Politica Uniunii Europene în domeniul transporturilor defineşte că prioritatea strategică la nivel comunitar constă în promovarea transportului feroviar şi transferarea unor fluxuri semnificative de transport de la modul rutier către cel feroviar.
România este o poartă de acces pentru țările sale vecine ce nu au acces la porturi maritime, întrucât Dunărea leagă Portul Constanța de țările din nordul Europei. România este traversată și de coridoare de transport paneuropene, și astfel are o localizare ideală pentru industria de transport feroviar de mărfuri. Lungimea totală a reţelei feroviare a Uniunii Europene este de 216.297 km. Rețeaua de căi ferate din România are o lungime de 10.630 km, fiind a șaptea rețea feroviară ca dimensiune din Europa.
Densitatea reţelei feroviare europene în raport de suprafaţa totală a teritoriului este de 48,4 km de reţea la mia de km pătrați. Densitatea reţelei feroviare române, de 45,2 km/1000 km pătrați, se situează sub media UE28 şi plasează România pe locul 16 din acest punct de vedere. Deși distribuția modală evidențiază o pondere foarte mare a transportului rutier – peste 76% la nivelul UE şi 72,63% în cazul României – analizele economice comparative efectuate în ultima perioadă la nivel internaţional evidenţiază că transportul feroviar este mult mai eficient economic decât transportul rutier, deși acesta din urmă este mult mai utilizat. Piața de transport feroviar de marfă din România este liberalizată la nivel național începând din anul 1998 și complet deschisă pentru transportul internațional feroviar de marfă începând din anul 2007.
Liberalizarea pieţei de transport feroviar a condus la intrarea pe piaţa de transport feroviar din România şi a altor operatori feroviari cu licenţă de operare pe infrastructura feroviară pe lângă operatorul cu capital de stat. În data de 31.08.2023, pe piața românească, își desfășurau activitatea 39 de operatori de transport feroviar, din care 5 dețin licențe exclusiv pentru transportul de călători, iar 3 dețin licențe atât pentru transportul de călători, cât și pentru transportul de marfă. În prezent, CFR Marfă deține o cotă de piață de 31,2%, iar încetarea activității creează o oportunitate de înființare a unei noi companii, care să opereze cererea de transport feroviar de marfă.
Transporturile gestionate în prezent de către operatorul național se vor distribui pe piață în mod natural, în funcție de capacitățile de preluare a transporturilor a tuturor competitorilor aflați pe piață.
CITEȘTE ȘI: